Pages

Friday 20 July 2012

Zakar Terasa Kebas

SAYA ingin tahu mengapa saya sentiasa berasa tidak selesa dengan alat sulit saya, terutama bahagian kanan testis atau kerandut. Terasa juga seperti kebas hingga menyebabkan tidak dapat duduk tenang, sama ada ketika membuat kerja di pejabat, memandu atau menonton wayang.
Saya tidak pasti sama ada ia juga menyebabkan kaki kanan terasa lenguh.
JOE
Melaka
Kedua-dua buah kerandut itu mempunyai saluran darah dan urat saraf tersendiri serta sistem berkenaan datang dari rangkaian lebih luas di dalam badan dan turut berkait dengan urat pinggang dan saraf kaki bahagian sama.

Justeru, tidak hairan jika anda terasa kebas di bahagian kanan buah kerandut, sambil mengalami perasaan sama di pinggang atau kaki bahagian sama.

Puncanya mungkin bermula dari buah kerandut yang boleh merebak ke bahagian lebih luas. Fenomena ini dikenali sebagai ‘referred pain’ atau kesakitan yang dihala ke tempat lain.

Fenomena ini boleh berlaku jika pembuluh darah anggota berkenaan mengembang atau ‘congested’ dan menyebabkan perasaan kurang selesa di tempat yang kembang dan juga rangkaian urat sarafnya.

Perasaan kurang selesa itu akan reda apabila jalanan darah menjadi biasa dan radang urat saraf menjadi lega. Jadi tidak hairan jika anda memang terasa sakit dan tidak selesa, tetapi bahagian yang ‘sakit’ itu kelihatan biasa.

Perasaan seperti itu boleh berlaku jika anda duduk untuk tempoh lama tanpa mengubah posisi. Anda akan berasa seperti anggota itu ‘tiada’. Keadaan yang anda alami itu ada situasi sebaliknya, iaitu perasaan sakit dan kurang selesa kepada satu anggota yang sebenarnya tiada.

Ia juga sama seperti kes lelaki tiada buah kerandut yang dibuang, masih dapat mengalami perasaan sakit dan kurang selesa. Ini fenomena ‘phantom testicle’.

Biasanya dalam hal ini tidak perlu buat apa-apa, kecuali elak diri daripada duduk terlalu lama.

No comments:

Post a Comment