Pages

Monday 9 July 2012

Isteri Belum Hamil

SAYA baru berkahwin enam bulan. Mungkin ilmu kurang di dada atau belum berpengalaman. Isteri belum ada tanda kehamilan. Saya teringin sangat dan mengharap untuk mendapatkan zuriat.
Masalah saya ialah, apabila bersama isteri dan sewaktu sampai tahap klimaks, pancutan air mani ke dalam alat sulit isteri meleleh keluar beberapa minit kemudian. 

Saya hairan kerana perkara ini berlaku setiap kali kami bersama. Pelbagai teknik saya buat tetapi masih tidak berhasil. 

Mungkin sebab ini isteri saya tidak hamil kerana air mani tidak masuk ke dalam alat sulitnya. Apa masalah sebenarnya? 

SUAMI BUNTU
Alor Setar, Kedah
 


Fenomena air mani melimpah keluar selepas selesai ejakulasi dalam alat sulit wanita selepas selesai bersama dikenali sebagai ‘effluvium feminis’, istilah perubatan yang bermaksud limpahan air mani dari alat sulit wanita. 

Yang jelas ialah air mani masuk dan melimpah keluar kerana ruang alat sulit itu sempit. Limpahan itu dapat dikurangkan jika pasangan anda tidak menutup paha atau mengemut selepas selesai mengadakan hubungan. 

Selain itu, si isteri tidak digalakkan bangkit dari katil atau mencuci anggota kelaminnya kerana perbuatan ini membuatkan air mani terkeluar dari tempat takungannya di penghujung pangkal rahim. 

Mengikut kajian yang pernah dijalankan di KK Women and Children Hospital, Singapura, sebelum ini didapati sperma aktif dapat kelihatan di luar salur telur selepas setengah jam bersetubuh. Ini menandakan sperma yang normal aktif dan mudah sampai ke sasarannya. 

Selain itu, anda tidak digalak menggunakan krim atau jeli pelincir dan kalau boleh jangan gunakan air liur. Kedua-duanya sedikit sebanyak mempengaruhi perjuangan hidup sperma. 

Anda dan pasangan perlu terus berusaha. Jika dalam setahun tiada apa-apa tanda kehamilan, lebih baik mendapatkan khidmat nasihat doktor untuk menjalani pemeriksaan kesuburan. 

Anda dan pasangan perlu melakukan seks seberapa kerap pada waktu isteri subur iaitu apabila ada petanda awalnya ialah kemunculan lendir seperti hingus atau macam putih telur yang belum masak.

No comments:

Post a Comment